Pravoslavní a katolíci se hádají kvůli restitucím. Došlo na esesáky i na „jezuitu“ Marka Bendu

K problematice restitucí se vyjadřuje celá řada lidí, včetně církevních činitelů. Říká se, že je zapotřebí vidět problém v souvislostech, a to i v historických. Názor na aktivitu katolické církve v průběhu a po druhé světové válce zaslal ParlamentnímListům.cz pravoslavný farář Eugen Bakoš z Tachovska. Vzpomíná v něm i na své příbuzné. Katolíci hodnotí jeho slova jako tendenční. Více…

Příspěvek byl publikován v rubrice Články a jeho autorem je Admin. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

6 comments on “Pravoslavní a katolíci se hádají kvůli restitucím. Došlo na esesáky i na „jezuitu“ Marka Bendu

  1. Pane Frono, opět jste mne nezklamal. Ale ještě mi u Vašeho vyjádření chybí reakce na začátek článku, kde se mluví o tom, jak se chovala římskokatolická církev během a po druhé světové válce. Já bych ještě přidal, jak se chovala před druhou světovou válkou. Pro mne není důležité, jakou má zkušenost farář Bakoš. Já si taky pamatuju něco z dětství, jak mi ukazoval spolužák barevné pruhy na těle po rákosce, kterou používal pan farář u nás na vesnici při výuce náboženství. Ale pro mne je důležitější to, jak se tato organizace chovala a chová v mezinárodním měřítku.
    V jednom Vašem příspěvku jste dával k dispozici článek Jana Zieglera o tom, že Husův proces byl spravedlivý a Slánského nikoli. Položím Vám otázku: „jaký je rozdíl mezi tím, když je někdo falešně obviněn ve vykonstruovaném procesu a odsouzen podle tehdejších zákonů za velezradu k smrti oběšením a tím, když je někdo odsouzen k upálení zaživa podle zákona, který zakazuje mít a prezentovat jiný názor v otázkách víry, tedy za kacířství. A scestné jsou podle mne takové řeči, že Husa odsoudil civilní soud a ne církev. Kdyby nebylo římskokatolické církve nebyly by ani zákony, které trestají jakékoliv kacířství upálením za živa. Prvním historicky doloženým upálením za kacířství bylo upálení Priscilliana z Avily už v roce 385.
    A teď k článku. Pro římskokatolickou církev byl smrtelným nebezpečím ateistický komunismus. A tak mne napadají další otázky. Třeba jaký je rozdíl mezi vpádem sovětských okupačních vojsk do Maďarska v r 1956 a do Československa v roce 1968 a mezi vpádem křižáckých vojsk do Svaté země a taky do jižní Francie(křižácké tažení proti Albigenským). Nebo jaký je rozdíl mezi politickými procesy u nás v padesátých letech a vražděním pravoslavných Srbů, židů a cikánů v ustašovském katolickém Chorvatsku za druhé svět. války, kde se na tom podíleli hlavně katolíci a taky katolické duchovenstvo tehdejšího Chorvatska.
    Na závěr článku je reakce z druhé strany – tedy katolická. Tam se píše v tom smyslu, že římskokatolická církev odsoudila fašismus a selhání byla jen dílem jednotlivců. O smlouvách mezi Vatikánem a Mussolinim a mezi Vatikánem a Hitlerem už tady bylo něco napsáno a tak bych ještě připoměl třeba organizaci INTERMARIUM a taky třeba RATLINES – krysí stezky a k nim patřící osobu Monsignora Krunoslava Draganoviče . A tady už myslím nešlo o selhání jednotlivců.
    Taky píšete ve svém příspěvku, že farář Eugen Bakoš je nositelem velkého zla. Podle mého názoru je nositelem velkého ZLA jakékoliv organizované náboženství. Napište mi, které války v historii nebyly náboženské. Myslím, že budete dlouho hledat a to můžete začít třeba u Sumerů. Každé náboženství zotročuje lidského ducha. Stačí si číst v katechismu římskokatolické církve. Myslím si, že člověk byl stvořen se svobodnou vůlí a nepotřebuje, aby mu kdokoli diktoval v co má věřit a taky jak tomu má věřit. A taky jsem tady už myslím jednou napsal, že se katechismus poněkud rozchází s písmem svatým. Že si katolická církev různými dogmaty překrucuje a doplňuje i to slovo boží.
    Není tady moc místa a taky nemám čas na to abych vypisoval prohřešky římskokatolické církve v dějinách. Vám pane Frono nabídnu jenom omluvu Jana Pavla II. z roku 2000, kde se omlouvá světu za hříchy katolické církve. Snad to pro Vás nebude taky žumpa.
    Na závěr bych ještě připomněl pár výroků katolíků. Rok 1990 – kardinál Ratzinger: „Svoboda vyznávání víry nemůže ospravedlnit právo na vyznávání jiného názoru“. A v katechismu z roku 1990 se říká: „Úkol předkládání autentického výkladu slova Božího byl svěřen živoucímu učení úřadu samotné církve“. A ještě jsem před časem sledoval pořad hyde park s panem Vlkem, kde odpovídal na jeden dotaz, že katolická církev ve středověku nepotlačovala pohanská náboženství, ale že nabízela určitou perspektivu. Já bych to opravil, a to tím, že nabízela JEDINOU perspektivu.
    Už dopředu znám Vaši reakci, když toto náhodou budete číst pane Frono. A to, že kecy nemaj cenu, ať doložím zdroj, že jsem rezignoval na zdravý rozum a nebo, že čtu žumpu. Na to dopředu odpovídám, že raději budu občas číst žumpu a budu si hledat cestu k pravdě sám, než být oblbován dogmaty římskokatolické církve a nebo zásoben filtrovanými informacemi z toho samého zdroje.
    S pozdravem a přáním prožití příjemného dne B.N.

  2. katolická církev tíhla více k fašismu nežli k nacismu. nacismus si přisvojoval veškerou moc a nechtěl se o ní s nikým ani s řk dělit. ale to nebránilo vatikánu velebit územních vítězství nacistického německa nad demokratickými státy, nebo jak se píše v článku, uklízet esesáky z dosahu spravedlnosti. církvi vždy vyhovovaly totalitní režimy, ze kterých pramenila moc církve nebo se na ní mohla podílet (kromě komunismu, který církvi upírá nejen moc ale i vliv, čímž vzniká konkurenční antagonismus církve a komunismu). naopak se vzrůstajícími občanskými svobodami vždy klesala moc a vliv církve, vždy bez výjimky.

    • všimli jste si jak se církev negativně vymezovala vůči komunismu, zatímco mnohem méně vůči nacismu a prakticky vůbec vůči fašismu???

  3. pro lidi co ještě používají mozek. dvě tabulky, závěr si inteligentní člověk dokáže vyvodit sám:

    pořadí totalitních režimů dle podílu církvi na moci:
    1. fašismus, nejvyšší podíl na moci
    2. nacismus, střední podíl na moci
    3. komunismus, žádný podíl na moci

    pořadí totalitních režimu dle vztahu k církvi
    1. fašismus, žádný antagonismus, maximální symbioza
    2. nacismus, mírný antagonismus
    3. komunismus, maximální antagonismus

    zamyslete se nad tím